خانه   /   باربیکیو   /   چگونه باربیکیو را تمیز کنیم
چگونه باربیکیو را تمیز کنیم
afrakhte 2021-09-15 824view 0 comment
چگونه باربیکیو را تمیز کنیم

در این مقاله، می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم . همراه شما هستیم.

هیچ چیزی نمی تواند مانند یک دورهمی در  باغ و سپس صرف یک غذای کبابی که روی باربیکیو درست شده باشد، لذتبخش باشد. وقتی بوی کباب، کل فضای باغ را پر می کند، لحظه های دلنشینی که با دوستان و خانواده تان دارید، حتی بهتر و دلنشین تر هم می شود.

اما اگر شما صاحب باغ مورد نظر یا از آن بدتر صاحب باربیکیو باشید، آن موقع است که همیشه در عین وجود یک شادی بزرگ، از این دورهمی دغدغه ای هم گوشه ی ذهنتان می گذرد و آن هم این است که بعد از به اتمام رسیدن پروسه ی کباب کردن و استفاده از باربیکیو چگونه باربیکیو، را تمیز کنیم؟

پاک کردن روغن های روی صفحه های توری و حتی بدنه ی باربیکیو کاری سخت و طاقت فرسا است و از طرفی، انجام آن هم یک لزوم و ضرورت به شمار می آید. در این مطلب قصد داریم تا به طور مفصل به این بپردازیم که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم و در مورد روش های موجود برای این کار به صورت کامل توضیح دهیم.

اگر شما هم باربیکیویی دارید که انتظار شما را برای تمیز شدن می کشد، بهتر است که ابتدا این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و سپس به سراغ آن بروید.

در این مطلب قصد داریم تا مطالب زیر را ارزیابی کنیم:

اگر باربیکیو پس از هر بار استفاده تمیز نشود، چه مشکلاتی ممکن است اتفاق بیفتد؟

به طور کلی هر چند وقت یک بار باید برای تمیز کردن باربیکیوی خود اقدام کرده و آن را از آلودگی ها پاک کنیم؟

برای تمیز کردن باربیکیو، چه کارهایی می بایست انجام شود؟

یک نکته ی جالب برای تمیز کردن باربیکیو

چگونه باربیکیوی خود را از ذرات باقیمانده ی غذا و روغن های چسبیده به توری و سایر مواردی از این دست تمیز کنیم؟

برای تمیز کردن باربیکیو به چه وسیله ها و مواد اولیه ای نیاز داریم تا بتوانیم وسیله مان را به خوبی از آلودگی پاک کنیم؟

برای این که باربیکیوی خود را تمیز کنیم، می بایست چه مرحله هایی را طی کنیم؟

سایر مرحله هایی که می بایست برای تمیز کردن باربیکیو انجام دهیم، به چه صورت هستند؟

پس از قرار دادن توری ها در محلول آب و شوینده و سرکه، چه کارهایی می بایست انجام شوند؟

سایر مرحله های موجود برای این که بتوانیم باربیکیوی خود را به بهترین نحو ممکن تمیز کنیم چیست؟

آیا تمیز کردن باربیکیو به خصوص صفحه ها و توری آن به وسیله ی مواد شوینده ی شیمیایی امکانپذیر است؟

یک نکته ی مهم در رابطه با تمیز کردن انواع مختلف باربیکیوهای موجود چیست؟

استفاده از فویل آلومینیومی برای تمیز کردن باربیکیو چگونه است؟

تمیز کردن سایر قسمت های باربیکیو چگونه انجام می شود؟

چند روش کاربردی برای تمیز کردن باربیکیو به وسیله ی روش های مختلف و وسیله های مختلف چگونه هستند؟

نتیجه گیری

 

اگر باربیکیو پس از هر بار استفاده تمیز نشود، چه مشکلاتی ممکن است اتفاق بیفتد؟

اگر باربیکیو پس از هر بار استفاده تمیز نشود، چه مشکلاتی ممکن است اتفاق بیفتد؟

اگر باربیکیو پس از هر بار استفاده تمیز نشود، چه مشکلاتی ممکن است اتفاق بیفتد؟

پیش از این که بخواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، بهتر است در ابتدا در این مورد اطلاعاتی به دست آوریم که اگر باربیکیوی ما تمیز نشود، ممکن است چه اتفاق های ناخوشایندی بیفتد و ما را درگیر چه مشکلاتی کند.

به طور کلی در صورتی که باربیکیو پس از هر بار استفاده تمیز نشود، ممکن است مشکلات زیر رخ دهند:

  1. امکان بروز انسداد و گرفتگی در برخی قسمت های منقل که حتی می تواند سبب به وجود آمدن خوردگی برای آن هم شود.
  2. احتمال بروز آتش سوزی در باربیکیو به علت تجمع روغن های ناشی از پخت و پز
  3. احتمال به وجود آمدن بوهای نامطبوع به علت سوختن روغن و ریختن مواد غذایی به داخل منقل
  4. به وجود آمدن چهره ای زشت و آلوده برای باربیکیو به علت ماندن چربی ها و مانده های غذا روی آن

پس می بینید که اقدام به تمیز کردن باربیکیو پس از هر بار استفاده تا چه اندازه مهم است. به همین علت هم هست که می بایست روش هایی را برای این کار پیدا کنیم که در عین کارآمد بودن، ساده و کاربردی هم باشند و به ما کمک کنند تا در کمترین زمان ممکن و با کمترین اذیت و سختی بتوانیم باربیکیوی خود را تمیز کنیم.

پیشنهاد می کنیم از پست تفاوت باربیکیو و کباب کردن ، مسئله این است! دیدن کنید.

به طور کلی هر چند وقت یک بار باید برای تمیز کردن باربیکیومان اقدام کرده و آن را از آلودگی ها پاک کنیم؟

به طور کلی هر چند وقت یک بار باید برای تمیز کردن باربیکیومان اقدام کرده و آن را از آلودگی ها پاک کنیم؟

به طور کلی هر چند وقت یک بار باید برای تمیز کردن باربیکیومان اقدام کرده و آن را از آلودگی ها پاک کنیم؟

اگر بخواهیم به خوبی از باربیکیو نگهداری کنیم و طول عمر آن را افزایش دهیم، باید از آن خوب مراقبت کنیم. به همین منظور هم بهترین کار ممکنی که می توانیم انجام دهیم، پاکیزه نگه داشتن و از بین بردن آلودگی های آن است.

اما این پرسش مطرح می شود که هر چند وقت به چند وقت می بایست برای پاکسازی و تمیز کردن منقلمان اقدام کرده و آلودگی های آن را بزداییم؟

بهترین و ایده آل ترین حالتی که برای این کار می توانیم بیان کنیم، این است که پس از هر بار استفاده از باربیکیو می بایست آن را تمیز کرده و آلودگی ها و چربی ها را از آن بزداییم.

این کار کمک می کند تا پروسه ی پاکسازی راحت تر بوده و با توجه به این که چربی ها و آلودگی ها تازه هستند، کمک می کند تا پروسه ی پاکسازی زودتر انجام شده و شما راحت تر بتوانید باربیکیو را تمیز کرده و متحمل زحمت کمتری شوید.

اگر از باربیکیوی خود به صورت منظم و هر روزه استفاده می کنید و نمی توانید که هر روز هم آن را بشویید، بهتر است دست کم آخر هفته ها را به نظافت آن اختصاص داده و به صورت کلی باربیکیوتان را نظافت کنید تا چربی ها و آلودگی ها روی هم انباشته نشوند.

برای تمیز کردن باربیکیو چه کارهایی می بایست انجام شود؟

برای تمیز کردن باربیکیو چه کارهایی می بایست انجام شود؟

برای تمیز کردن باربیکیو چه کارهایی می بایست انجام شود؟

پیش از این که بخواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، لازم است تا نخست در مورد مرحله های پیش از تمیزکاری اصلی هم صحبت کرده و ببینیم که چه کارهایی می بایست انجام شوند.

پیش از این که بخواهید باربیکیوی خود را تمیز کنید، ابتدا می بایست پس از این که پروسه ی پخت غذا روی آن به اتمام رسید و کارتان تمام شد، آن را خاموش کنید.

اگر خرده های غذا در داخل منقل ریخته اند، آن ها را به کمک یک انبر بردارید

سپس می بایست اجازه دهید تا از حرارت آن کاسته شده و رو به سردی برود. البته بهتر است اجازه ندهید تا کاملا سرد شود. در این میان سعی کنید که اگر خرده های غذا در داخل منقل ریخته اند، آن ها را به کمک یک انبر بردارید و اجازه ندهید تا چیزی باقی بماند.

این کار را می توانید برای شعله ها، زیر آن ها و … هم انجام دهید و آن ها را هم بررسی کنید. پس از این که قسمت های مختلف باربیکیو خنک شد، ابتدا توری های آن و یا اگر سینی گریل دارد، سینی ها را جدا کنید.

این قسمت ها را به کمک راهکارهایی که در قسمت های بعدی به آن می پردازیم، کاملا تمیز کنید. سپس بدنه ی باربیکیوتان را از هر گونه آلودگی پاکسازی کنید. بخش های داخلی را نیز از آلودگی ها و چربی ها پاک کنید.

برای این کار می توانید از برس های مخصوص که برای تمیز کردن قسمت گریل دستگاه طراحی شده اند، استفاده کیند. معمولا پیشنهاد می کنند، پس از این که پاکسازی باربیکیو به اتمام رسید، روی شعله های گریل آن را با یک لایه ی خیلی نازک از روغن کاور کنید.

این روغن مورد استفاده می بایست نقطه ی دود بسیار بالایی داشته باشد و می توانید آن را به وسیله ی یک چکه ی رنگ، قلم مو، برس و … روی سطح گریل بکشید و کل این سطح را به آن آغشته کنید.

یک نکته ی جالب در مورد تمیز کردن باربیکیو که ممکن است در مورد آن چیزی نشنیده باشید!

یک نکته ی جالب در مورد تمیز کردن باربیکیو که ممکن است در مورد آن چیزی نشنیده باشید!

یک نکته ی جالب در مورد تمیز کردن باربیکیو که ممکن است در مورد آن چیزی نشنیده باشید!

در قسمت قبلی در مورد مرحله های تمیزکاری باربیکیو صحبت کردیم و گفتیم که چه کارهایی می بایست انجام  شود. البته که هنوز این موضوع اصلی که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، سر جای خود باقی است و قصد داریم تا در مورد آن در قسمت های بعدی به صحبت پرداخته و روش ها و راهکارهای موجود در این زمینه را شرح دهیم.

اما جالب است بدانید که برخی افراد برای تمیز کردن باربیکیو یا شاید بهتر باشد بگوییم پیش از اقدام به تمیز کردن باربیکیو دست به کار جالبی می زنند.

آن ها پس از این که کارهای مربوط به پخت و پز تمام شد، دستگاه را خاموش نمی کنند، بلکه درجه ی حرارت دستگاه را افزایش می دهند و آن را از مدیوم به High تغییر می دهند. سپس در ادامه، درب باربیکیو را بسته و به آن زمان می دهند. این مدت زمان چیزی در حدود 10 دقیقه است.

پس از گذشت این مدت زمان درب باربیکیو را باز می کنند و مرحله های گفته شده در بالا را ادامه می دهند. انجام این کار کمک می کند تا کلیه ی ماده های غذایی که از پخت و پز روی شبکه های توری، گریل و … باقی مانده است، تحت این حرارت بسیار بالا بسوزد و به زغال تبدیل شده و به نوعی پروسه ی تمیزکاری را برای ما راحت تر خواهد کرد.

بعد از انجام مرحله های بالا و تمیزکاری، توری ها و آن چه را که بیرون آورده اید را مجددا سر جای خود قرار داده و اگر دوست داشتید، می توانید همان طور که گفته شد برای روغنکاری باربیکیو اقدام کنید.

چگونه باربیکیومان را از ذرات باقیمانده ی غذا و روغن های چسبیده به توری و سایر مواردی از این دست تمیز کنیم؟

چگونه باربیکیومان را از ذرات باقیمانده ی غذا و روغن های چسبیده به توری و سایر مواردی از این دست تمیز کنیم؟

چگونه باربیکیومان را از ذرات باقیمانده ی غذا و روغن های چسبیده به توری و سایر مواردی از این دست تمیز کنیم؟

همیشه پرسش این که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، دغدغه ای بوده است که پیش از استفاده ز باربیکیو، در حین استفاده از آن و پس از استفاده از باربیکیو ذهن را به خود مشغول کرده و فرد را با خود درگیر می کند.

از طرفی اگر باربیکیو را تمیز نکنیم، قطعا به مرور زمان کثیف و کثیف تر شده و حجم عظیمی از جرم و آلودگی روی آن می نشیند و همین امر هم سبب می شود که تمیز کردن آن هر دفعه زحمت بیشتری را نسبت به دفعه ی قبل بطلبد.

از طرف دیگر هم اگر بخواهیم باربیکیو را پس از هر دفعه استفاده از آلودگی ها و جرم ها پاک کنیم، کاری سخت پس از هر بار استفاده پیش رو داریم که ممکن است به طور کل ما را از استفاده از باربیکیو پشیمان کرده و دیگر ترجیح دهیم که غذای کبابی نخوریم.

پاکسازی باربیکیو

اما اگر یک روش ساده و آسان برای این کار وجود داشته باشد تا کمی از زحمت های ما کم شده و امید بیشتری برای راحت تر تمیز شن باربیکیو داشته باشیم، می توانیم خود را برای تمیز کردن آن پس از هر بار استفاده راضی کنیم.

برای این منظور یک روش ساده وجود دارد که به وسیله ی مواد طبیعی و با کمک حرارت شما می توانید باربیکیوتان را پاکسازی کرده و آلودگی های آن را بزدایید.

برای این کار پس از این که کار پخت و پز شما یا باربیکیو تمام شد، به جای این که آن را خاموش کنید، باید دمای آن را به شدت بالا برده و روی حالت high قرار دهید.

به این شکل کلیه ی ذره های باقیمانده از درست کردن غذا که روی توری و گریل و صفحه ها و … وجود دارند، به راحتی می سوزند و شما می توانید راحت تر برای جدا کردن آن ها و تمیز کردن باربیکیو اقدام کنید.

در ادامه به وسیله ی مواد طبیعی می بایست برای تمیز کردن وسیله ی خود اقدام کنید که در ادامه مبحث، به وسیله های مورد نیاز برای این کار می پردازیم و آن ها را شرح می دهیم.

برای تمیز کردن باربیکیو به چه وسیله ها و مواد اولیه ای نیاز داریم تا بتوانیم وسیله مان را به خوبی از آلودگی پاک کنیم؟

در این قسمت قصد داریم تا ببینیم که وقتی می خواهیم برای تمیز کردن باربیکیوی خود اقدام های لازم را انجام دهیم، چه وسیله ها و مواد مورد نیازی را می بایست در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم باربیکیومان را به بهترین نحو ممکن تمیز کنیم.

مواد و وسیله هایی که برای تمیز کردن باربیکیو به آن ها نیاز پیدا می کنید را می توان به شرح زیر به شمار آورد:

  1. فویل آلومینیومی
  2. مایع ظرفشویی معمولی
  3. جوش شیرین
  4. سرکه ی سفید
  5. برس سیمی
  6. آب ولرم و یا گرم
  7. یک کیسه ی زباله بزرگ به منظور قرار دادن صفحه های چدن و توری ها در آن
  8. یک یا چند پارچه و یا حوله های قدیمی به منظور خشک کردن
  9. تعدادی دستمال کاغذی حوله ای
  10. روغن که بهتر است روغن با دمای دود بالا باشد مانند روغن های سرخ کردنی

برای این که باربیکیوی خود را تمیز کنیم، می بایست چه مرحله هایی را طی کنیم؟

برای این که باربیکیوی خود را تمیز کنیم، می بایست چه مرحله هایی را طی کنیم؟

برای این که باربیکیوی خود را تمیز کنیم، می بایست چه مرحله هایی را طی کنیم؟

حال که وسیله های مورد نیاز برای تمیز کردن باربیکیو را آماده کرده اید، نوبت به آن می رسد که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم و از این وسیله ها استفاده کنیم. برای این که باربیکیو خود را از آلودگی ها پاکیزه کنید، می بایست مرحله های زیر را انجام دهید:

نخست صفحه های باربیکیوی خود را که قصد تمیز کردن آن ها را دارید، به وسیله ی فویل های آلومینیومی که از قبل آماده کرده اید، کاور کنید. حال مجددا صفحه ها را روی دستگاه و سر جای خود قرار دهید.

حال باربیکیو را روشن کنید و درجه حرارت آن را بالا ببرید. به کمک این کار میزان حرارتی که صفحه های باربیکیو دریافت می کند، بسیار بیشتر می شود و لذا کمک می کند که باقیمانده ی مواد غذایی که روی صفحه ها و توری قرار دارد با این حرارت بسیار بالا راحت بسوزد و بهتر بتوانیم آن ها را از صفحه ها جدا کنیم.

در این مرحله می بایست باربیکیو را در حالت خاموش قرار دهیم

در این مرحله می بایست باربیکیو را در حالت خاموش قرار دهیم و به آن کمی زمان بدهیم تا از داغی بیش از اندازه افتاده و کمی خنک شود. هدف اصلی، صفحه های دستگاه هستند که باید از دما افتاده و رفته رفته سرد شوند تا بتوانیم آن ها را به خوبی پاکسازی کنیم.

بعد از این که دستگاه ما کمی خنک شد و دیگر داغی اولیه را نداشت، آرام و با احتیاط و بدون این که بسوزید، فویل ها را از صفحه ها جدا کنید و آن ها را به سطل زباله بیندازید.

به وسیله ی یک برس سیمی نسبتا زبر، صفحه های باربیکیو را بسابید. در این مرحله می بایست هر آن چه که به صفحه ها و توری و … چسبیده اند، با کمی فشار پاک شوند و شما متحمل زحمت زیادی نشوید.

در ادامه به بقیه ی مرحله های پاکسازی باربیکیو می پردازیم. با ما همراه باشید.

سایر مرحله هایی که می بایست برای تمیز کردن باربیکیو انجام دهیم، به چه صورت هستند؟

در قسمت قبلی به مرحله های نخست برای تمیز کردن باربیکیو پرداختیم و دیدیم که چگونه می توان باقیمانده ی غذاهای موجود روی صفحه ها و توری باربیکیو را پاک کرد. در این قسمت هم به بقیه ی مرحله هایی می پردازیم تا باربیکیو را تمیز کنیم. این مرحله ها به شرح زیر هستند:

بعد از این که صفحه ها تمیز شدند، نوبت به این می رسد که یک محلول تمیز کننده آماده کنیم و باربیکیو را با آن تمیز کنیم. به این منظور مقداری آب گرم را با مقداری سرکه که بهتر است تقریبا به اندازه ی دو فنجان پر باشد، مخلوط کنید. سپس به این محلول مقداری مایع ظرفشویی و یا صابون رنده شده و یا به طور کلی یک ماده شوینده اضافه کنید.

حال نوبت این رسیده که باربیکیو و صفحات آن را به کمک این محلول به خوبی تمیز کنید. اگر یک لگن بزرگ در اختیار داشته باشید، کارتان بسیار ساده می شود و می توانید صفحه ها و توری ها و … را در آن قرار دهید.

اگر چنین چیزی ندارید، نگران نباشید. کیسه ی زباله را به همین منظور در وسیله های لازم برای این که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، آورده ایم.

توری ها و صفحه ها را داخل این کیسه ی زباله قرار دهید و سپس برای اطمینان، درب کیسه را با یک کش پلاستیکی یا هر چه که در دسترس شماست، محکم ببندید. به صفحه ها و توری ها زمان بدهید تا برای چند ساعت در این محلول باقی بمانند تا هر چه کثیفی و آلودگی روی آن ها وجود دارد، از بین برود.

پس از قرار دادن توری ها در محلول آب و شوینده و سرکه، چه کارهایی می بایست انجام شوند؟

پس از قرار دادن توری ها در محلول آب و شوینده و سرکه، چه کارهایی می بایست انجام شوند؟

پس از قرار دادن توری ها در محلول آب و شوینده و سرکه، چه کارهایی می بایست انجام شوند؟

در این قسمت از نوشتار چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، نوبت به این می رسد که ببینیم پس از این که توری ها و صفحه ها را در محلول آب و مایع ظرفشویی و سرکه قرار دادیم، می بایست چه کارهایی انجام شود. این کارها را می توان به شرح زیر به شمار آورد:

بعد از این که مدت زمان مورد نظر چند ساعته برای صفحه ها و توری باربیکیو طی شد، باید آن ها را از داخل کیسه ی زباله و یا لگن بیرون بیاورید. سپس به کمک یک مسواک، برس سیمی، سیم ظرفشویی و سایر وسیله هایی از این دست که می تواند به پاک کردن صفحه ها کمک کند، آن ها را با دقت پاک کنید تا هیچ آلودگی روی آن باقی نماند.

اگر لکه ها و قسمت هایی به این روش تمیز نشده اند، شما می توانید آن ها را به روشی دیگر تمیز کنید. به این صورت که از ترکیب جوش شیرین و آب، یک خمیر تهیه کنید. سپس این خمیر آماده شده را روی این لکه های مقاوم و سرسخت که هنوز پاک نشده اند، بگذارید. مدتی به آن ها زمان بدهید و مجددا به کمک مسواک یا برس و … آن ها را تمیز کنید. به احتمال زیاد دیگر لکه ای باقی نخواهند ماند و صفحه ها و توری باربیکیو به خوبی تمیز می شوند.

سایر مرحله های موجود برای این که بتوانیم باربیکیوی خود را به بهترین نحو ممکن تمیز کنیم چیست؟

سایر مرحله های موجود برای این که بتوانیم باربیکیوی خود را به بهترین نحو ممکن تمیز کنیم چیست؟

سایر مرحله های موجود برای این که بتوانیم باربیکیوی خود را به بهترین نحو ممکن تمیز کنیم چیست؟

اما در این قسمت قصد داریم تا به آخرین مرحله ها از کارهایی که می بایست در زمینه ی بررسی موضوع چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، بپردازیم. این مرحله ها به شرح زیر هستند:

حال به کمک فشار آب، توری ها و صفحه ی باربیکیو را به خوبی بشویید تا کلیه ی مواد از روی آن ها پاک شوند. سپس به کمک حوله و یا پارچه ی خشک و تمیز، صفحه ها و توری ها را به خوبی خشک کنید و سرجای خود قرار دهید.

برای این که در دفعه های بعدی مواد کمتری به صفحه ها و توری باربیکیو شما بچسبند، در آخرین مرحله می توانید به کمک یک یا چند دستمال کاغذی از نوع حوله ای، مقداری روغن سرخ کردنی روی صفحه ها و توری ریخته و آن ها را به کمک این روغن چرب کنید تا در دفعه های بعدی استفاده، مواد غذایی کمتری به صفحه ها بچسبد و شما را متحمل زحمت کنند. به جای دستمال کاغذی می توانید از برس و یا قلم موی تمیز مخصوص مواد خوراکی هم استفاده کنید.

در نهایت هم این را بدانید که این کارها را لازم نیست برای هر بار تمیز کردن باربیکیو انجام دهید، بلکه با توجه به این که این کارها خیلی اساسی و پایه ای هستند، بهتر است هر چند وقت یک بار باربیکیوی خود را به این صورت تمیز کنید.

برای مثال به صورت فصلی این کار را انجام دهید. برای تمیز کردن هرباره ی باربیکیو هم روش ها و راه حل های ساده ای وجود دارد که در بخش های بعدی در مورد آن ها صحبت خواهیم کرد.

آیا تمیز کردن باربیکیو به خصوص صفحه ها و توری آن به وسیله ی مواد شوینده ی شیمیایی امکانپذیر است؟

آیا تمیز کردن باربیکیو به خصوص صفحه ها و توری آن به وسیله ی مواد شوینده ی شیمیایی امکانپذیر است؟

آیا تمیز کردن باربیکیو به خصوص صفحه ها و توری آن به وسیله ی مواد شوینده ی شیمیایی امکانپذیر است؟

یکی از سوال هایی که همواره برای افراد پیش می آید، این است که آیا می توان باربیکیو را به کمک مواد شوینده ی قوی و شیمیایی از آلودگی ها پاک کنیم؟

اگر این کار را انجام دهیم، آیا ممکن است تهدیدی برای سلامتی مان به شمار بیاید یا خیر؟ در پاسخ به سوال نخست باید بگوییم که بله؛ برخی از مواد شوینده ی قوی هستند که چربی زدا بوده و حتی برای تمیز کردن چدن ها و گریل و … هم می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. حتی این مواد شوینده با توجه به قدرت بالایی که دارند، کار پاکسازی را راحت تر انجام داده و سریعتر و بهتر می توانند باربیکیو را تمیز می کنند.

اما به هیچ عنوان، ما این کار را به شما توصیه نمی کنیم. ممکن است این شوینده ها و استفاده از آن ها برای چدن های اجاق گاز خانه مناسب باشد و به راحتی هم کارمان انجام شود، اما برای باربیکیو این کار خیلی مناسب نیست.

در باربیکیو مواد غذایی مستقیما با توری و صفحه های گریل در تماس هستند

چون همان طور که می دانید، در باربیکیو مواد غذایی مستقیما با توری و صفحه های گریل در تماس هستند و گوشت و سبزیجات و مرغ و … به صورت مستقیم روی این صفحه ها قرار می گیرند. به همین دلیل هم تمیز کردن آن ها با مواد شوینده نمی تواند ایده ی خیلی خوبی به شمار بیاید.

چون ممکن است قسمتی از این مواد روی صفحه ها و توری و سایر بخش ها باقی بماند و حین پروسه ی پخت و پز، به ماده ی غذایی سرایت کرده و سبب آلودگی آن شود. پس در پاسخ این که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، بهتر است ابتدا روش هایی را که به وسیله ی مواد طبیعی هستند، برای پاکسازی انتخاب کرده و از آن ها استفاده کنید.

یک نکته ی مهم در رابطه با تمیز کردن انواع مختلف باربیکیوهای موجود که احتمالا در مورد آن اطلاعاتی نداشته اید!

یکی از نکاتی که باید در این قسمت با شما در میان بگذاریم، تمیز کردن انواع مختلف باربیکیوها است. در صورتی که باربیکیوی شما از جنس چدن و یا حتی استیل باشد، کلیه ی دستورالعمل ها و مرحله هایی که برای تمیز کردن باربیکیو بیان می کنیم، برای آن ها صدق کرده و شما می توانید از آن استفاده کنید.

اما این امر برای باربیکیوهای چینی متفاوت بوده و برای تمیز کردن و پاکسازی آن ها می بایست دقت و توجه بیشتری به خرج دهید. به منظور پاکسازی باربیکیوهای چینی، شما می توانید از قلم مو و یا برس هایی استفاده کنید که موی آن ها از جنس نایلون باشد.

چرا که این نوع از صفحه های مخصوص باربیکیو حساس تر بوده و برای این که به خوبی مورد استفاده قرار بگیرند، بایستی مراقبت های دقیق تری از آن ها به عمل بیاید.

به همین دلیل هم هست که معمولا گفته می شود، بهتر است از روش های معمول که برای باربیکیوهای استیل و چدن گفته می شود، استفاده نکرده و برای تمیز کردن آن ها طبق دستورالعمل های موجود پیش بروید.

علاوه بر این بهتر است در تمام مرحله های تمیز کردن باربیکیوی خود، حتما از دستکش مخصوص و ضخیم استفاده کنید تا دست هایتان آسیب نبیند. معمولا دستکش های کار بهترین انتخاب ممکن بوده و از دستکش های ظرفشویی بهتر هستند. اما اگر چنین دستکش هایی را در اختیار نداشتید، استفاده از دستکش های مخصوص ظرفشویی هم می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از فویل آلومینیومی برای تمیز کردن باربیکیو چگونه است؟

ممکن است شما هم در جواب این پرسش که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، با این پاسخ مواجه شوید که به کمک فویل آلومینیومی! اما مگر می توان به این شکل برای تمیز کردن باربیکیو اقدام کرد؟

در پاسخ باید بگوییم بله؛یکی از راهکارهای ساده و بی دردسر برای این که بتوانید پس از هر بار استفاده از باربیکیو آن را تمیز کنید، استفاده از فویل های آلومینیومی است. برای این کار شما می بایست یک تکه فویل آلومینیومی برداشته و آن را به صورت گرد، مچاله کرده و به هم فشرده کنید.

حال به کمک این فویل فشرده شده، صفحه ها و توری دستگاه خود را به راحتی تمیز کنید و کلیه ی مواد غذایی که به آن ها چسبیده اند را پاک کنید.

البته در صورتی که چربی ها و ذره های غذایی که روی باربیکیوی شما وجود دارند، قدیمی شده باشند، این روش نمی تواند خیلی موثر عمل کند و بهتر است تا از روشی که در قسمت های قبلی برای پاکسازی اساسی باربیکیو گفته شد، استفاده کنید.

تمیز کردن سایر قسمت های باربیکیو چگونه انجام می شود؟

تمیز کردن سایر قسمت های باربیکیو چگونه انجام می شود؟

تمیز کردن سایر قسمت های باربیکیو چگونه انجام می شود؟

علاوه بر صفحه ها و توری های باربیکیو، این دستگاه قسمت های دیگری هم دارد که می بایست حتما برای تمیز کردن آن ها هم اقدامات لازم را انجام دهیم. به همین منظور، این قسمت از مطلب چگونه باربیکیو را تمیز کنیم را به این قسمت ها اختصاص داده ایم. اگر باربیکیوی شما از نوع زغالی است، یکی از مهمترین قسمت ها محلی است که زغال ها در آن قرار می گیرند.

پس از این که کار شما با باربیکیو تمام شد و باربیکیو از حرارت افتاد، لازم است تا کلیه ی خاکسترها و زغال های نیمه سوخته را از محفظه ی باربیکیو خارج کنید و آن ها را دور بریزید. سپس این محفظه را به خوبی تمیز کنید.

دیواره های منقل هم دیگر بخش آن هستند که می توانند بسیار آلوده باشند

دیواره های منقل هم دیگر بخش آن هستند که می توانند بسیار آلوده باشند. برای تمیز کردن دیواره ها اگر آلودگی ها خیلی قدیمی باشند، احتمالا به یک کاردک نیاز پیدا می کنید. توصیه ی اکید ما این است که حتما از یک کاردک مخصوص باربیکیو استفاده کنید و از هر کاردکی که دم دستتان وجود دارد، استفاده نکنید.

اما اگر به چنین چیزی دسترسی نداشتید و تنها کاردک های معمولی در اختیارتان بود و در عین حال هم باربیکیوتان به شدت کثیف بوده، می توانید با احتیاط از این کاردک برای تمیز کردن باربیکیوی خود و دیواره های آن بهره ببرید.

به کمک کاردک، باقیمانده های مواد غذایی و چربی هایی را که به دیواره ی باربیکیو چسبیده اند را تمیز کنید و سعی کنید آن ها را با کمترین فشار ممکن از روی دیواره پاک کنید.

در طی این پروسه، دقت داشته باشید که نباید فشار زیادی روی دیواره وارد بیاورید و آن را با قدرت بخراشید. چرا که ممکن است به دستگاه خود ضربه وارد آورید و آن را خراب کنید.

چند روش کاربردی برای تمیز کردن باربیکیو به وسیله روش های مختلف و وسیله های مختلف

چند روش کاربردی برای تمیز کردن باربیکیو به وسیله روش های مختلف و وسیله های مختلف

چند روش کاربردی برای تمیز کردن باربیکیو به وسیله روش های مختلف و وسیله های مختلف

در قسمت های قبل به این موضوع پرداختیم که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم. ساده ترین راه این کار، استفاده از سرکه و آب جوش و مایع ظرفشویی بود که می بایست صفحه ها و توری های باربیکیو را برای مدتی در این محلول خیس می کردیم و سپس به کمک یک برس زبر، اقدام به تمیز کردن آن ها می کردیم.

اما به غیر از این کار، روش های دیگری هم وجود دارند که می توانند به عنوان یک پاسخ برای پرسش چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، مورد استفاده قرار بگیرند.

در ادامه به برخی از این روش ها می پردازیم که به شرح زیر هستند:

  1. تمیز کردن باربیکیو به کمک بخار
  2. بهره گیری از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن باربیکیو
  3. به کمک یک پیاز، صفحه ها و توری باربیکیوی خود را تمیز کنید.

علاوه بر این موارد، می توانید به کمک محلول قهوه، اسپری سرکه، فویل مچاله شده و آب و صابون و … نیز باربیکیوی خود را تمیز کنید. در ادامه به شرح این موارد برای این که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، می پردازیم. با ما همراه باشید.

تمیز کردن باربیکیو به کمک بخار چگونه انجام می شود؟

تمیز کردن باربیکیو به کمک بخار چگونه انجام می شود؟

تمیز کردن باربیکیو به کمک بخار چگونه انجام می شود؟

یکی از راهکارهایی که در پاسخ به موضوع چگونه باربیکیو را تمیز کنیم مطرح می شود، استفاده از بخار است. به این شکل که پس از این که کارتان با دستگاه تمام شد، تعدادی روزنامه را در آب خیس کنید و سپس آن ها را داخل باربیکیو بگذارید.

سپس درب دستگاه را کاملا ببندید و به آن اجازه دهید با حرارت خود و بخاری که از روزنامه های خیس متصاعد می شود، به خوبی تمیز شود. در انتها می توانید تنها با یک برس مخصوص و یا مسواک، دستگاه را کاملا تمیز کرده و سپس خشک کنید. بهتر است که درب باربیکیو برای دست کم 30 دقیقه بسته باشد.

بهره گیری از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن باربیکیو چطور باید انجام شود؟

بهره گیری از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن باربیکیو چطور باید انجام شود؟

بهره گیری از ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن باربیکیو چطور باید انجام شود؟

یکی از راحت ترین روش هایی که می توانیم برای این که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم، به کار ببریم، استفاده از ماشین ظرفشویی است.

در صورتی که دستگاه شما خیلی بزرگ نبوده و صفحه ها و توری آن به راحتی در ماشین ظرفشویی جای می گیرند، شما می توانید از این دستگاه به منظور تمیز کردن باربیکیوی خود بهره ببرید. برای این کار؛ سینی ها، صفحه ها، توری ها و … را در ماشین ظرفشویی قرار دهید و دستگاه را روی حالت شست و شوی قابلمه ها قرار دهید.

پس از اضافه کردن مواد شوینده ی مخصوص ماشین ظرفشویی، آن را روشن کنید و اجازه دهید تا ماشین، کار خود را انجام دهد. سپس صفحه ها را از ماشین خارج کنید و اجازه دهید که به خوبی خشک شوند. حال روی آن ها را با کمی روغن با دمای دود بالا چرب کرده و آغشته کنید. حال صفحه ها و توری شما آماده هستند تا از آن ها استفاده کنید.

آیا می توان از پیاز هم برای تمیز کردن باربیکیو استفاده کرد؟

آیا می توان از پیاز هم برای تمیز کردن باربیکیو استفاده کرد؟

آیا می توان از پیاز هم برای تمیز کردن باربیکیو استفاده کرد؟

شاید با خواندن عنوان این بخش تعجب کنید. اما این امر حقیقت داشته و شما می توانید خیلی راحت و تنها به کمک یک پیاز، برای تمیز کردن دستگاه گریل و یا باربیکیوی خود اقدام کرده و آن را به خوبی از آلودگی ها پاکیزه کنید. به این منظور نباید اجازه دهید تا باربیکیو و صفحه ها و توری آن کاملا خشک شوند.

در حالی که هنوز دستگاه کمی حرارت داشته و داغ است، ابتدا یک پیاز بردارید. سپس این پیاز را به دو نیم تقسیم کنید. حال پیاز را سر یک چنگال قرار دهید و آن را روی تمامی قسمت های صفحه ها و توری و … بکشید. از تماس پیاز با میله های داغ، حرارت و بخاری تولید شده که می تواند صفحه ها و توری را تمیز کرده و هر گونه غذای باقیمانده و چسبیده به آن ها را از بین ببرد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری

نتیجه گیری

هنگامی که آخر هفته ها قصد خوردن غذای کبابی را دارید، یکی از دغدغه هایی که همیشه ذهن شما را به خود مشغول می کند، این است که پس از استفاده و تمام شدن کار، چگونه باربیکیو را تمیز کنیم .

در این مطلب ما سعی کرده ایم راهکارهایی ساده و در عین حال کاربردی را برای شما بیان کنیم تا به کمک آن ها بتوانید باربیکیوی خود را از آلودگی ها تمیز کنید و سپس مورد استفاده قرار دهید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد، لطفا تمامی کادرها را به دقت پر کنید.

مقالات دیگر

articles

طرز تهیه همبرگر ذغالی

همبرگر غذایی جهانی می‌باشد که به روش ‌های گوناگونی مانند سرخ‌ شده، کباب ‌شده یا در برخی موارد گریل شده تهیه […]

طرز تهیه هات داگ ذغالی

هات‌ داگ ‌ها به‌ عنوان یکی از پرطرف‌دارترین غذا های فست فودی شناخته می‌شوند که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارند. هات […]

چگونه باربیکیو را تمیز کنیم

در این مقاله، می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه باربیکیو را تمیز کنیم . همراه شما هستیم. هیچ چیزی […]

ادویه باربیکیو چیست

در این مقاله قصد داریم تا به موضوع ادویه باربیکیو چیست بپردازیم. ما را همراهی نمایید. در این مقاله سعی داریم […]

تفاوت باربیکیو و کباب کردن ، مسئله این است!

تفاوت باربیکیو و کبابپز ؛ اگر از کباب خوردن لذت می‌برید و باربیکیو کردن را دوست دارید، این مطلب برای شما نوشته شده است

دستور باربیکیو دنده کباب گاو مخصوص

دستور پخت و باربیکیو دنده‌ کباب گاو مخصوص روش کانادایی درست کردن دنده کباب است. در این روش دنده ها در […]

دستور پخت دنده کباب گاو با سس هلوبوربن

در مطلبی قدیمی در مورد باربیکیو دنده کباب مخصوص گاو را به‌طور کامل برای‌تان شرح دادیم. از آن‌جایی که می‌دانیم میان […]